Czym się kierować podczas wyboru logo dla firmy?
Mała rzecz, a ma tak ogromne znaczenie w tworzeniu wizerunku Twojej marki. Dlatego tak ważne jest, aby przykuwało uwagę, nasuwało właściwe skojarzenia i przypisywało wartości, którymi kieruje się (lub będzie kierowała) Twoja firma. Jeśli chcesz zbudować dobre pierwsze wrażenie przy kontakcie z Twoją marką, koniecznie musisz zadbać o logo.
Czym jest logo? Czy logo i logotyp to to samo? Jakie cechy powinno mieć logo firmy? Czy można je zmienić? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi właśnie w tym artykule. Czytaj dalej!
Logo i logotyp – podobieństwa i różnice
Zacznijmy temat od paru definicji, szczególnie że w wielu artykułach można zauważyć zamiennie pojawiające się słowa logo i logotyp. To błąd, ponieważ są to dwa różne pojęcia, choć mocno powiązane ze sobą. Czym zatem jest logo, a czym logotyp?
Logo to graficzna forma przedstawienia symbolu przedsiębiorstwa stosowana identyfikacji wizualnej firmy. Najczęściej składa się z:
-
sygnetu, czyli części graficznej;
-
logotypu, którym najczęściej jest nazwa firmy w odpowiednio wybranym kroju liter.
Zdarza się, że niektóre logo mają jeszcze dodatkowo przeznaczone miejsce na slogan.
Zatem logotyp to część składowa logo, dlatego nie można stosować tych sformułowań zamiennie. Istnieją oczywiście wyjątki i nie każde logo musi składać się z wyżej wymienionych części. Funkcjonują także znaki stworzone wyłącznie z sygnetu lub logotypu.
Cechy naprawdę dobrego logo
Zaprojektowanie profesjonalnego i niepowtarzalnego logo to prawdziwa sztuka. W niewielkim obrazie musi być umieszczone tyle znaczeń, by jak najlepiej oddać ducha firmy. To także dlatego światowe marki tak dobrze pozycjonują się w naszej pamięci. Czym charakteryzują się naprawdę dobre loga? Jakie cechy powinieneś wziąć pod uwagę, wybierając logo swojej firmy?
Logo musi być czytelne.
Aby Twój znak firmowy był łatwy do zapamiętania, musi być on czytelny. W tym przypadku dobrze działa zasada „im mniej, tym lepiej”, co również widać w obecnych trendach w projektowaniu. Uproszczona grafika, prosty krój czcionki, maksymalnie 2–3 odcienie kolorów nie tylko ułatwią zapamiętanie Twojego logo, ale również pozwolą na szersze jego wykorzystanie w pozostałych materiałach wizerunkowych.
Logo musi mieć znaczenie.
Logo ma za zadanie reprezentować Twoją firmę, dlatego powinno kojarzyć się z profilem działalności, ale również jej wartościami, emocjami, które chce wzbudzać oraz celami, do jakich dąży Twój biznes. Dlatego ważne jest, aby była to spójna koncepcja o określonym przekazie, a nie przypadkowe zestawienia grafiki, kroju i tekstu bez znaczenia. Zanim więc wybierzesz swoje pierwsze logo, zastanów się, jaka jest misja i wizja Twojej firmy oraz jaka jest persona potencjalnego klienta.
Logo musi być użyteczne.
Co to dokładnie znaczy? Zastanów się, gdzie zamierzasz używać swojego logo. Czy będzie ono pojawiało się jedynie na produktach, czy również na dokumentach firmowych, wizytówkach, stronie internetowej jako favikona itd.? Wejdź w skórę swojego klienta i pomyśl, z jakiej odległości będzie miał styczność z Twoim logiem – od tego powinien zależeć stopień skomplikowania projektu.
Logo musi być oryginalne.
Jeśli nie planujesz otwarcia biznesu z zupełnie nowym produktem, licz się z tym, że będziesz musiał wyróżnić się na tle konkurencji. Tak, w tym też na pewno może pomóc Ci logo! Jednak, aby tak się stało, musi być ono oryginalne. Pomyśl, w jaki sposób kreatywnie możesz przedstawić profil swojej działalności. W tym celu na pewno pomoże Ci… poznanie swojego potencjalnego klienta! Pamiętaj, że inspirowanie się największymi markami wśród naszej konkurencji to niezły trop, o ile nie przekroczysz granicy plagiatu!
Wybrałem już swoje logo, ale chcę je zmienić
Nikt Ci tego nie zabroni, jednak nie jest to polecana praktyka. Zależy też, co masz na myśli: czy jest to tylko delikatna zmiana designu w obowiązujących trendach, czy zupełnie nowa koncepcja. O ile pierwsza opcja to naturalna przemiana logo firmy, o tyle druga będzie wymagała włożenia kolejnych wysiłków, by na nowo zakotwiczyć obraz Twojego biznesu w głowie potencjalnego (i obecnego) klienta.
Kto powinien stworzyć projekt logo firmy?
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wziął sprawy w swoje ręce i sam zaprojektował logo firmy. W internecie jest dostępnych wiele (nawet darmowych) programów oraz gotowych szablonów, na których bazie możesz stworzyć własny znak firmowy.
Istnieje jednak ryzyko, że ktoś już mógł go wcześniej wykorzystać, przez co identyfikacja wizualna Twojej działalności przestaje być oryginalna i wyjątkowa. A chodzi przecież o to, żeby wyróżnić się na rynku na tle innych biznesów!
W tym celu polecamy zlecenie wykonania firmowego logo profesjonalistom. Gdy przekazujesz brief specjaliście, masz pewność, że otrzymasz indywidualny i niepowtarzalny projekt, który będzie utrzymywał się w obecnych trendach projektowania graficznego.
Co więcej, grafik tworzący logo dla firmy wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii kolorów. Dobierze odpowiednie elementy, które stworzą spójną całość zarówno od strony graficznej, jak i wartości biznesowych. W dodatku otrzymasz kilka propozycji, spośród których będziesz mógł wybrać opcję najbliższą Twojej wizji.
Czym się kierować podczas wyboru logo dla firmy?
Mała rzecz, a ma tak ogromne znaczenie w tworzeniu wizerunku Twojej marki. Dlatego tak ważne jest, aby przykuwało uwagę, nasuwało właściwe skojarzenia i przypisywało wartości, którymi kieruje się (lub będzie kierowała) Twoja firma. Jeśli chcesz zbudować dobre pierwsze wrażenie przy kontakcie z Twoją marką, koniecznie musisz zadbać o logo.
Czym jest logo? Czy logo i logotyp to to samo? Jakie cechy powinno mieć logo firmy? Czy można je zmienić? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi właśnie w tym artykule. Czytaj dalej!
Logo i logotyp – podobieństwa i różnice
Zacznijmy temat od paru definicji, szczególnie że w wielu artykułach można zauważyć zamiennie pojawiające się słowa logo i logotyp. To błąd, ponieważ są to dwa różne pojęcia, choć mocno powiązane ze sobą. Czym zatem jest logo, a czym logotyp?
Logo to graficzna forma przedstawienia symbolu przedsiębiorstwa stosowana identyfikacji wizualnej firmy. Najczęściej składa się z:
-
sygnetu, czyli części graficznej;
-
logotypu, którym najczęściej jest nazwa firmy w odpowiednio wybranym kroju liter.
Zdarza się, że niektóre logo mają jeszcze dodatkowo przeznaczone miejsce na slogan.
Zatem logotyp to część składowa logo, dlatego nie można stosować tych sformułowań zamiennie. Istnieją oczywiście wyjątki i nie każde logo musi składać się z wyżej wymienionych części. Funkcjonują także znaki stworzone wyłącznie z sygnetu lub logotypu.
Cechy naprawdę dobrego logo
Zaprojektowanie profesjonalnego i niepowtarzalnego logo to prawdziwa sztuka. W niewielkim obrazie musi być umieszczone tyle znaczeń, by jak najlepiej oddać ducha firmy. To także dlatego światowe marki tak dobrze pozycjonują się w naszej pamięci. Czym charakteryzują się naprawdę dobre loga? Jakie cechy powinieneś wziąć pod uwagę, wybierając logo swojej firmy?
Logo musi być czytelne.
Aby Twój znak firmowy był łatwy do zapamiętania, musi być on czytelny. W tym przypadku dobrze działa zasada „im mniej, tym lepiej”, co również widać w obecnych trendach w projektowaniu. Uproszczona grafika, prosty krój czcionki, maksymalnie 2–3 odcienie kolorów nie tylko ułatwią zapamiętanie Twojego logo, ale również pozwolą na szersze jego wykorzystanie w pozostałych materiałach wizerunkowych.
Logo musi mieć znaczenie.
Logo ma za zadanie reprezentować Twoją firmę, dlatego powinno kojarzyć się z profilem działalności, ale również jej wartościami, emocjami, które chce wzbudzać oraz celami, do jakich dąży Twój biznes. Dlatego ważne jest, aby była to spójna koncepcja o określonym przekazie, a nie przypadkowe zestawienia grafiki, kroju i tekstu bez znaczenia. Zanim więc wybierzesz swoje pierwsze logo, zastanów się, jaka jest misja i wizja Twojej firmy oraz jaka jest persona potencjalnego klienta.
Logo musi być użyteczne.
Co to dokładnie znaczy? Zastanów się, gdzie zamierzasz używać swojego logo. Czy będzie ono pojawiało się jedynie na produktach, czy również na dokumentach firmowych, wizytówkach, stronie internetowej jako favikona itd.? Wejdź w skórę swojego klienta i pomyśl, z jakiej odległości będzie miał styczność z Twoim logiem – od tego powinien zależeć stopień skomplikowania projektu.
Logo musi być oryginalne.
Jeśli nie planujesz otwarcia biznesu z zupełnie nowym produktem, licz się z tym, że będziesz musiał wyróżnić się na tle konkurencji. Tak, w tym też na pewno może pomóc Ci logo! Jednak, aby tak się stało, musi być ono oryginalne. Pomyśl, w jaki sposób kreatywnie możesz przedstawić profil swojej działalności. W tym celu na pewno pomoże Ci… poznanie swojego potencjalnego klienta! Pamiętaj, że inspirowanie się największymi markami wśród naszej konkurencji to niezły trop, o ile nie przekroczysz granicy plagiatu!
Wybrałem już swoje logo, ale chcę je zmienić
Nikt Ci tego nie zabroni, jednak nie jest to polecana praktyka. Zależy też, co masz na myśli: czy jest to tylko delikatna zmiana designu w obowiązujących trendach, czy zupełnie nowa koncepcja. O ile pierwsza opcja to naturalna przemiana logo firmy, o tyle druga będzie wymagała włożenia kolejnych wysiłków, by na nowo zakotwiczyć obraz Twojego biznesu w głowie potencjalnego (i obecnego) klienta.
Kto powinien stworzyć projekt logo firmy?
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wziął sprawy w swoje ręce i sam zaprojektował logo firmy. W internecie jest dostępnych wiele (nawet darmowych) programów oraz gotowych szablonów, na których bazie możesz stworzyć własny znak firmowy.
Istnieje jednak ryzyko, że ktoś już mógł go wcześniej wykorzystać, przez co identyfikacja wizualna Twojej działalności przestaje być oryginalna i wyjątkowa. A chodzi przecież o to, żeby wyróżnić się na rynku na tle innych biznesów!
W tym celu polecamy zlecenie wykonania firmowego logo profesjonalistom. Gdy przekazujesz brief specjaliście, masz pewność, że otrzymasz indywidualny i niepowtarzalny projekt, który będzie utrzymywał się w obecnych trendach projektowania graficznego.
Co więcej, grafik tworzący logo dla firmy wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii kolorów. Dobierze odpowiednie elementy, które stworzą spójną całość zarówno od strony graficznej, jak i wartości biznesowych. W dodatku otrzymasz kilka propozycji, spośród których będziesz mógł wybrać opcję najbliższą Twojej wizji.
Czas na zmianę logo? Szukasz specjalisty od projektowania?
Autor : Sebastian Klej
Właściciel agencji reklamowej. Uczestnik wielu programów rozwojowych dla firm. Jego artykuły opierają się na wiedzy i kilkuletnim doświadczeniu pracy w branży reklamowej. Lubi wyzwania. Firmę rozwinął m.in. dzięki dużej otwartości na nowe zlecenia, decydując się wykonywać je pierwszy raz według własnych pomysłów i rozwiązań.
Autor : Sebastian Klej
Właściciel agencji reklamowej. Uczestnik wielu programów rozwojowych dla firm. Jego artykuły opierają się na wiedzy i kilkuletnim doświadczeniu pracy w branży reklamowej. Lubi wyzwania. Firmę rozwinął m.in. dzięki dużej otwartości na nowe zlecenia, decydując się wykonywać je pierwszy raz według własnych pomysłów i rozwiązań.