Zastanów się:
1.Jak klienci odbierają Twoją firmę z zewnątrz?
2.Jak prezentuje się Twoja strona internetowa i profil na facebooku?
3.Jak prezentują się Twoi pracownicy?
4.Jak wygląda siedziba Twojej firmy? Niestety, bardzo możliwe, że Ty, który czytasz ten tekst, zaniedbujesz identyfikację wizualną firmy do tego stopnia, że jesteś praktycznie niewidoczny dla potencjalnych klientów. Bardzo często, szczególnie w mniejszych miastach, firmę kojarzy się tylko po twarzy czy nazwisku właściciela, a to bardzo zawęża zasięg sprzedaży produktu lub usług.
Pewnie wiele razy z podziwem patrzyłeś na firmy, które prezentują się profesjonalnym logo czy też wykorzystują inne sposoby identyfikacji wizualnej (np. powielanie motywów kolorystycznych, znaków i kształtów kojarzonych z firmą) na odzieży, gadżetach, samochodach czy reklamach. Spójrzmy prawdzie w oczy, to działa także na Ciebie, nawet kiedy dobrze wiesz, że to część marketingu. Jeszcze zanim skorzystasz z usług takiej firmy lub podejmiesz z nią współpracę, sprawia dla Ciebie wrażenie profesjonalnej.
Czy to na pewno potrzebne?
Pozwól, że przytoczę pewną historię. Wybrałem się do składu budowlanego. Planowałem kupić klej do płytek. Powiem szczerze, nie znam się na budowlance i niestety nie mogłem zabrać nikogo ze sobą do pomocy. Poczytałem kilka opinii w internecie i wybrałem się do sklepu. Po hali kręciło się kilku klientów, a ja niestety nie mogłem znaleźć żadnego pracownika z działu. Trochę zawstydzony poprosiłem o pomoc pana, który wyglądał jak pracownik budowy – pomyślałem, że nie mam innego wyjścia. Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że był to pracownik sklepu.
Oczywiście pomijam tutaj poziom obsługi klienta, o tym przeczytasz kiedy indziej. Sądzę, że koszulka z logo lub nazwą sklepu znacznie ułatwiłaby sprawę nie tylko mi, ale również innym klientom. Ja w tamtym momencie miałem odwagę zapytać przypadkową dla mnie osobę, ale zastanów się ilu potencjalnych klientów, którzy nie znaleźli obsługi, wyszli i znaleźli pomoc u innego sprzedawcy? Wydali więc pieniądze w innym składzie budowlanym, do którego też, po otrzymaniu potrzebnych wskazówek, chętniej wrócą.
Każdy najlepszy na rynku produkt, najlepsza obsługa klienta i najlepsza cena nie osiągną wiele, jeżeli nie zostaną pokazane lub zauważone przez klienta.
To przykład, w którym bezpośrednio widać czego zabrakło firmie i w jaki sposób mogłaby to naprawić. Należy jednak zwrócić uwagę, że każda firma może potrzebować innych środków reklamy, a koszulki niekoniecznie będą akurat tą potrzebną. Mimo wszystko, absolutną podstawą identyfikacji wizualnej jest logo firmy.
Jak powinno wyglądać twoje logo?
Jeżeli Twoje logo przygotowuje firma, czyli grafik/graficy, którzy zawodowo zajmują się reklamą, to pamiętaj o jednym: to Twoja firma, nie ich. Każda dobra agencja reklamowa przeprowadza wywiad, podczas którego zbiera informacje o Twojej firmie. Bardzo ważne jest określenie branży oraz określenie tego jacy są twoi docelowi klienci. Projekt powinien więc nawiązywać do oferowanych przez Ciebie usług.
Drugą ważną sprawą jest prostota przekazu. Pomiędzy kreatywnością a czytelnością biegnie cienka linia. Ważne jest uzyskanie balansu, tak aby logo nie było zbyt proste, a z drugiej strony, by nie było przesycone elementami graficznymi.
Kolejną ważną rzeczą jest zwrócenie uwagi na to, że logotyp nie jest wizytówką. Przekaz powinien zawierać nazwę firmy i opcjonalnie krótkie hasło, które będzie się z nią kojarzyć (Masarnia Kowalski- zawsze świeżo i smacznie) lub informację o produkcie/wykonywanej usłudze (Masarnia Kowalski- mięso, wędliny, podroby). Dodatkowe informacje będą zbędne.
Poniżej kilka przykładów:
Logo to nie wszystko
Logo to tylko początek sukcesu. Bardzo ważną kwestią jest jego rozpowszechnianie. Kluczowe jest powtarzanie elementów logotypu, o czym wcześniej wspominałem (kolory, znaki, kształty). Własne logo daje Ci potężny wachlarz możliwości. Poniżej podam Ci kilka przykładów, które już teraz możesz wdrożyć:
-
Materiały drukowane, wizytówki, ulotki, plakaty, karnety, vouchery, oferty;
-
Facebook, zdjęcia na facebooku – możesz nakładać logo na zdjęcia Twoich realizacji, usług, produktów;
-
Strona internetowa – logo w nagłówku, stopce, kolory przewodnie firmy i inne elementy;
-
Stopka z logo w e-mailu;
-
Odzież dla pracowników, właściciela;
-
Szyldy, tabliczki, oklejanie witryn sklepu/firmy;
-
Logo umieszczone wewnątrz lokalu, np. na ścianie;
-
Oklejanie pojazdów – chociażby mały akcent na boku lub tylnej klapie;
-
Gadżety, torebki, długopisy.
Najpiękniejszym elementem wspólnym wszystkich tych form marketingowych jest nieskończoność pomysłów. Prowadzę agencję reklamową kilka lat, a moja branża wciąż mnie zaskakuje. Co rusz rynek podbijają świeże pomysły na wygląd reklamy i na formę jej przekazu. Świetnym przykładem jest współczesny trend marketingowy w branży kosmetycznej: kosmetyczka zamawia w agencji reklamowej podkładkę na biurko z nadrukiem własnych logotypów, wykorzystuje ją jako tło do zdjęcia własnej pracy (np. pomalowanych paznokci), wrzuca zdjęcie na facebookowy profil swojej firmy. W ten sposób bezpośrednio reklamuje wykonaną przez siebie pracę, jednocześnie przemyca i utrwala swój logotyp.
No to do roboty!
Zdecyduj, z których wymienionych elementów rozpowszechniania możesz skorzystać. Im więcej, tym lepiej. Pochłonie to niewiele czasu, a efekty przyjdą bardzo szybko
Zastanów się:
1.Jak klienci odbierają Twoją firmę z zewnątrz?
2.Jak prezentuje się Twoja strona internetowa i profil na facebooku?
3.Jak prezentują się Twoi pracownicy?
4.Jak wygląda siedziba Twojej firmy? Niestety, bardzo możliwe, że Ty, który czytasz ten tekst, zaniedbujesz identyfikację wizualną firmy do tego stopnia, że jesteś praktycznie niewidoczny dla potencjalnych klientów. Bardzo często, szczególnie w mniejszych miastach, firmę kojarzy się tylko po twarzy czy nazwisku właściciela, a to bardzo zawęża zasięg sprzedaży produktu lub usług.
Pewnie wiele razy z podziwem patrzyłeś na firmy, które prezentują się profesjonalnym logo czy też wykorzystują inne sposoby identyfikacji wizualnej (np. powielanie motywów kolorystycznych, znaków i kształtów kojarzonych z firmą) na odzieży, gadżetach, samochodach czy reklamach. Spójrzmy prawdzie w oczy, to działa także na Ciebie, nawet kiedy dobrze wiesz, że to część marketingu. Jeszcze zanim skorzystasz z usług takiej firmy lub podejmiesz z nią współpracę, sprawia dla Ciebie wrażenie profesjonalnej.
Czy to na pewno potrzebne?
Pozwól, że przytoczę pewną historię. Wybrałem się do składu budowlanego. Planowałem kupić klej do płytek. Powiem szczerze, nie znam się na budowlance i niestety nie mogłem zabrać nikogo ze sobą do pomocy. Poczytałem kilka opinii w internecie i wybrałem się do sklepu. Po hali kręciło się kilku klientów, a ja niestety nie mogłem znaleźć żadnego pracownika z działu. Trochę zawstydzony poprosiłem o pomoc pana, który wyglądał jak pracownik budowy – pomyślałem, że nie mam innego wyjścia. Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że był to pracownik sklepu.
Oczywiście pomijam tutaj poziom obsługi klienta, o tym przeczytasz kiedy indziej. Sądzę, że koszulka z logo lub nazwą sklepu znacznie ułatwiłaby sprawę nie tylko mi, ale również innym klientom. Ja w tamtym momencie miałem odwagę zapytać przypadkową dla mnie osobę, ale zastanów się ilu potencjalnych klientów, którzy nie znaleźli obsługi, wyszli i znaleźli pomoc u innego sprzedawcy? Wydali więc pieniądze w innym składzie budowlanym, do którego też, po otrzymaniu potrzebnych wskazówek, chętniej wrócą.
Każdy najlepszy na rynku produkt, najlepsza obsługa klienta i najlepsza cena nie osiągną wiele, jeżeli nie zostaną pokazane lub zauważone przez klienta.
To przykład, w którym bezpośrednio widać czego zabrakło firmie i w jaki sposób mogłaby to naprawić. Należy jednak zwrócić uwagę, że każda firma może potrzebować innych środków reklamy, a koszulki niekoniecznie będą akurat tą potrzebną. Mimo wszystko, absolutną podstawą identyfikacji wizualnej jest logo firmy.
Jak powinno wyglądać twoje logo?
Jeżeli Twoje logo przygotowuje firma, czyli grafik/graficy, którzy zawodowo zajmują się reklamą, to pamiętaj o jednym: to Twoja firma, nie ich. Każda dobra agencja reklamowa przeprowadza wywiad, podczas którego zbiera informacje o Twojej firmie. Bardzo ważne jest określenie branży oraz określenie tego jacy są twoi docelowi klienci. Projekt powinien więc nawiązywać do oferowanych przez Ciebie usług.
Drugą ważną sprawą jest prostota przekazu. Pomiędzy kreatywnością a czytelnością biegnie cienka linia. Ważne jest uzyskanie balansu, tak aby logo nie było zbyt proste, a z drugiej strony, by nie było przesycone elementami graficznymi.
Kolejną ważną rzeczą jest zwrócenie uwagi na to, że logotyp nie jest wizytówką. Przekaz powinien zawierać nazwę firmy i opcjonalnie krótkie hasło, które będzie się z nią kojarzyć (Masarnia Kowalski- zawsze świeżo i smacznie) lub informację o produkcie/wykonywanej usłudze (Masarnia Kowalski- mięso, wędliny, podroby). Dodatkowe informacje będą zbędne.
Poniżej kilka przykładów:
Logo to nie wszystko
Logo to tylko początek sukcesu. Bardzo ważną kwestią jest jego rozpowszechnianie. Kluczowe jest powtarzanie elementów logotypu, o czym wcześniej wspominałem (kolory, znaki, kształty). Własne logo daje Ci potężny wachlarz możliwości. Poniżej podam Ci kilka przykładów, które już teraz możesz wdrożyć:
-
Materiały drukowane, wizytówki, ulotki, plakaty, karnety, vouchery, oferty;
-
Facebook, zdjęcia na facebooku – możesz nakładać logo na zdjęcia Twoich realizacji, usług, produktów;
-
Strona internetowa – logo w nagłówku, stopce, kolory przewodnie firmy i inne elementy;
-
Stopka z logo w e-mailu;
-
Odzież dla pracowników, właściciela;
-
Szyldy, tabliczki, oklejanie witryn sklepu/firmy;
-
Logo umieszczone wewnątrz lokalu, np. na ścianie;
-
Oklejanie pojazdów – chociażby mały akcent na boku lub tylnej klapie;
-
Gadżety, torebki, długopisy.
Najpiękniejszym elementem wspólnym wszystkich tych form marketingowych jest nieskończoność pomysłów. Prowadzę agencję reklamową kilka lat, a moja branża wciąż mnie zaskakuje. Co rusz rynek podbijają świeże pomysły na wygląd reklamy i na formę jej przekazu. Świetnym przykładem jest współczesny trend marketingowy w branży kosmetycznej: kosmetyczka zamawia w agencji reklamowej podkładkę na biurko z nadrukiem własnych logotypów, wykorzystuje ją jako tło do zdjęcia własnej pracy (np. pomalowanych paznokci), wrzuca zdjęcie na facebookowy profil swojej firmy. W ten sposób bezpośrednio reklamuje wykonaną przez siebie pracę, jednocześnie przemyca i utrwala swój logotyp.
No to do roboty!
Zdecyduj, z których wymienionych elementów rozpowszechniania możesz skorzystać. Im więcej, tym lepiej. Pochłonie to niewiele czasu, a efekty przyjdą bardzo szybko
Autor : Sebastian Klej
Właściciel agencji reklamowej. Uczestnik wielu programów rozwojowych dla firm. Jego artykuły opierają się na wiedzy i kilkuletnim doświadczeniu pracy w branży reklamowej. Lubi wyzwania. Firmę rozwinął m.in. dzięki dużej otwartości na nowe zlecenia, decydując się wykonywać je pierwszy raz według własnych pomysłów i rozwiązań.
Autor : Sebastian Klej
Właściciel agencji reklamowej. Uczestnik wielu programów rozwojowych dla firm. Jego artykuły opierają się na wiedzy i kilkuletnim doświadczeniu pracy w branży reklamowej. Lubi wyzwania. Firmę rozwinął m.in. dzięki dużej otwartości na nowe zlecenia, decydując się wykonywać je pierwszy raz według własnych pomysłów i rozwiązań.